søndag 26. mai 2013

Koldnålstrykk

Dette prosjektet gikk ut på å lage et dyptrykk med koldnålsteknikk. Dette skulle vi gjøre med et av våre egne bilder av smitt og smug. I bildene våre var det viktig å tenke på komposisjon og vinkler, tydlige linjer og små detaljer.

Her er bildet jeg valgte ut:




Det første jeg gjorde var å skjære i et pleksiglass med en nål, der bildet mitt lå tapet under. Jeg fokuserte mye på å få med alle de små detaljene. Det var viktig å tenke på at det du ville skulle bli svart, måtte man skrape eller skjære i. 


Slik ble pleksiglass platen seende ut etter å ha skjært inn detaljene. Det var viktig å tenkte på at det du ville skulle bli svart, måtte man skrape/skjære i.


Etter dette lå jeg et papir/ark i vann og lot det tørke inni en avis til det ble fuktig. Mens papiret holdt på å tørke, la jeg litt sverte på en glassplate og begynte å sverte ned i det jeg hadde skjært og skrapt i. Etter dette skulle jeg fjerne det som lå på overflaten av pleksiglasset med et spesielt papir. Altså jeg skulle fjerne alt utenom det jeg hadde skrapt i på pleksiglasset. Dette skulle jeg gjøre helt til jeg selv ble fornøyd med hvordan det så ut. Etter det hentet jeg det fuktige papiret/arket og lå pleksiglasset ned på arket og til slutt presset det.





Til slutt fjernet jeg pleksiglasset og under ser du de ferdige resultatene mine:


TRYKK 1
TRYKK 2
TRYKK 1 og 2




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar